Vraag direct één van onze diensten aan Selectierapport Persoonlijke begeleiding

Investeren in oldtimers: welke auto is een goede belegging?

18 mei 2023 (update), 1 oktober 2021 (publicatiedatum) Onderwerp: Investeringen

De coronapandemie heeft een flinke impuls gegeven aan de verkoop van oldtimers en bijzondere auto’s. Ook zorgde de toen nog lage rente ervoor dat beleggers op zoek gingen naar alternatieve beleggingsmogelijkheden. Veel niet uitgegeven geld werd onder meer geïnvesteerd in dit soort auto’s. Goed nieuws voor bezitters van klassieke auto’s, want die zagen hierdoor de waarde toenemen. Waar moet u op letten, als u een belegging in oldtimers of bijzondere auto’s overweegt? En wat zijn de nadelen? In dit artikel leest u er meer over.

Wat is een oldtimer officieel?

Voor de Belastingdienst is het kenteken van een oldtimer minimaal 40 jaar geleden geregistreerd. Tot 2013 was dat nog 25 jaar. Het gaat hierbij dus niet om het bouwjaar. Voor een officiële oldtimer hoeft u geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) te betalen. Naast het moment van kentekenregistratie gelden nog meer voorwaarden. U mag een oldtimer alleen privé gebruiken. En de auto moet op naam staan van een natuurlijk persoon. Een oldtimer die door een bedrijf wordt gebruikt, heeft geen vrijstelling van de wegenbelasting. Wie in 2014 een auto had van tussen de 40 en 25 jaar, valt in een overgangsregeling. Op de site van de Belastingdienst staat een rekenhulp om te zien of u in aanmerking komt voor deze oldtimerregeling.

Schaars goed of niet?

Hoeveel oldtimers zijn er in ons land? Volgens het CBS telde Nederland in 2020 ongeveer 158 duizend klassieke personenauto’s van 40 jaar of ouder, een toename van 9 duizend ten opzichte van 2019. In 2010 waren dat er nog ongeveer 68 duizend. Het afgelopen decennium liet elk jaar een stijging zien. Niettemin zijn oldtimers een schaars goed, ook wereldwijd.

Het CBS stelde in 2018 dat in Nederland Volkswagen het meest populaire merk bij bezitters van oldtimers was, gevolgd door Mercedes, Citroën, Volvo en Ford. Op het platteland zijn meer oldtimers te vinden dan in de stad. Zoals gezegd zijn oldtimers met een kentekenregistratie van 40 jaar of ouder, volledig vrijgesteld van wegenbelasting. Dit geldt voor de meeste oldtimers, want de gemiddelde leeftijd is 50 jaar. Maar naast oldtimers zijn er ook zeldzame en bijzondere auto’s die jonger kunnen zijn: ‘special’ of ‘rare cars’. Een speciale categorie zijn de zg. 'Supercars'. Ook dat zijn beleggingsobjecten.

Investeren in auto's

Veilingen

De meeste oldtimers en ‘rare cars’ worden verkocht via veilingen. Zoals fysieke veilingen van veilinghuizen als Sotheby’s of Bonhams. Silverstone Auctions richt zich zelfs uitsluitend op oldtimers. Ook kunt u bij tal van online veilinghuizen terecht, zoals Catawiki en BVA. Deze veilingsites zijn doorgaans toegankelijker dan de traditionele veilinghuizen en bieden ook vaak een breder aanbod in prijsklassen aan. Op de site van Classic Car Auction Yearbook vindt u meer informatie over de markt en de veilingen.

De waarde van de automobielen verschilt nogal. Zeldzame exemplaren zijn het meest waardevol, net als exemplaren met een interessant verhaal. Bijvoorbeeld een wagen die heeft meegedaan aan een autorace, zoals de 24 uur van Le Mans. De staat van onderhoud is natuurlijk ook erg belangrijk, evenals de waarde van het merk.

Wanneer wordt uw auto meer waard?

Een mogelijkheid om veel winst te maken op een oldtimer of ‘classic car’, is een (bescheiden) professionele restauratie van de auto. Volgens Hagerty, een bekende verzekeraar voor klassiekers, kunt u zo redelijk snel uw bezit veel waardevoller maken. Als u bijvoorbeeld een Ferrari 250 GTO – de meest waardevolle auto ter wereld – een goede oplapbeurt geeft, kunt u daarmee miljoenen euro’s verdienen. Voor deze klassieker moet u wel heel veel geld op tafel leggen. Zo werd in 2018 een Ferrari 250 GTO voor $70 miljoen geveild. Dit hoge prijskaartje heeft alles te maken met het kleine aantal exemplaren Ferrari 250 GTO's dat gemaakt is. Begin jaren ’60 rolden er slechts 39 exemplaren uit de fabriekspoorten in Maranello. Maar ook wat minder dure auto’s zullen via een restauratie al snel in prijs stijgen.

Peperdure hobby

U moet wel bedenken dat u redelijk veel geld moet investeren: alleen een auto van meer dan een ton levert op termijn rendement op. Deze belegging is dus niet voor iedereen weggelegd. Het is in feite een heel dure hobby.

U moet over een goede stalling beschikken, want oldtimers en klassiekers zijn kwetsbaar. U kunt een klassieker uiteraard niet zomaar constant buiten laten staan, dan gaat het heel snel bergafwaarts met uw auto. U moet een goede plek hebben om ‘m droog en warm weg te zetten. En u moet investeren in gereedschap en (schaarse!) onderdelen om uw auto rijdend te houden, want een oldtimer heeft nou eenmaal aandacht nodig. Bovendien moet u niet vergeten dat er veel extra kosten aan de aanschaf van een oude auto zijn verbonden, zoals dus voor het onderhoud en de huur van de stalling. Vlak ook de verzekering(en) niet uit.

Grillige markt

Een groot nadeel van het beleggen in oude auto’s is de grilligheid van de markt. De populariteit van bepaalde merken of type auto’s fluctueert veel. Als u een peperdure auto hebt laten restaureren, kan de waarde daarvan in de tussentijd flink zijn gedaald. Dit is dus een groot risico bij het beleggen in oldtimers. Het kan overigens ook andersom werken: u kunt voor een bescheiden bedrag een oldtimer aangeschaft hebben, waarna die plotseling snel in waarde stijgt.

Het leuke van beleggen in oldtimers is natuurlijk dat u van uw belegging zelf gebruik kunt maken en op de openbare weg met de auto kunt pronken. Maar het devies is: verwacht niet te veel van het rendement van deze belegging. Zorg dat u ruim voldoende weet van de markt en de auto’s. Kijk ook naar andere beleggingscategorieën en investeer alleen geld dat u kunt missen.

Hubert Jan Lambooy

door Hubert Jan Lambooy

Als jurist heeft Hubert Jan veel ervaring in de financiële sector. Zo heeft hij bij diverse levensverzekeraars samengewerkt met vermogensbeheerders en beleggingsfondsen. Hierdoor heeft hij een goed beeld gekregen van de juiste criteria, waarop deze beleggingsinstellingen het best beoordeeld kunnen worden. Bij Vermogensbeheer.nl begeleidt hij vermogende particulieren, ondernemers, stichtingen en instellingen die op zoek zijn naar een goede en passende vermogensbeheerder.

Gerelateerd:

Op zoek naar de beste vermogensbeheerder?

Bent u op zoek naar de voor u beste vermogensbeheerder?

Vraag dan gratis en geheel vrijblijvend een SelectieRapport aan. Per e-mail ontvangt u een selectie van goede vermogensbeheerders die het beste passen bij uw persoonlijke situatie, wensen en voorkeuren.

SelectieRapport aanvragen