De tarieven en vrijstellingen
voor box 3 in 2022 treft u hier aan >
De tarieven en vrijstellingen
voor box 3 in 2023 treft u hier aan >
Proefprocessen over fictief beleggingsrendement Box 3
8 maart 2023 - update -
De fiscus gaat voor 2022 uit van een rendement van 5,5% op beleggingen. Dit terwijl het werkelijke rendement op beleggingen in 2022 negatief was voor vrijwel alle beleggers. Vermogensbeheerders in Nederland laten zien dat binnen neutrale beleggingsprofielen het verlies gemiddeld – 13,3% was over 2022 (bron:
Vermogensbeheer Rendement index (VBR-index©) van Vermogensbeheer.nl)
Voor de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) is dit aanleiding om naar de rechter te stappen. De Hoge Raad heeft bepaald dat een forfaitair rendement zo dicht mogelijk bij het werkelijke rendement moet aansluiten.
Sinds het arrest van de Hoge Raad gaat de Belastingdienst bij spaargeld uit van de gemiddelde rente in het betreffende belastingjaar. Bij beleggingen doet men dit echter niet. Hier blijft de belastingdienst uitgaan van rendementen over een periode van 15 jaar. De werkelijke opbrengst in het belastingjaar zelf blijft dus buiten beschouwing.
Staatssecretaris Van Rij heeft deze week antwoord gegeven op Kamervragen over alle bezwaren tegen belastingheffing in Box 3. Van Rij geeft daarbij aan dat er zoveel vragen, reacties en bezwaren binnenkomen dat de fiscus het niet meer aankan. Het betreft ongeveer een half miljoen reacties van burgers.
Vrijstelling vermogensbelasting flink omhoog in 2023
22 februari 2023 - update -
De vrijstelling voor vermogensbelasting gaat dit jaar flink omhoog. Van 50.650 voor 2022 naar 57.000 voor 2023. Voor fiscaal partners is dat het dubbele, dus 114.000. Deze vrijstelling is nog hoger bij groen beleggen: 65.072, voor fiscaal partners 130.144. Pas als u meer vermogen heeft dan de vrijstelling, moet u vermogensbelasting betalen over dat meerdere.
Bij het berekenen van de vermogensbelasting in de voorlopige aanslag 2023 hanteert de fiscus de volgende fictieve rendementen voor de 3 soorten vermogen::
Spaargeld: 0,36%
Beleggingen en andere bezittingen: 6,17%
Schulden: 2,57% (dit mag u aftrekken)
De percentages voor spaargeld en schulden zijn nog voorlopig, de definitieve percentages worden begin 2024 bepaald.
Kabinet wil overgangsregeling vermogensbelasting voor 2023-2025
10 oktober 2022 - update
Op Prinsjesdag 2022 heeft het kabinet bekend gemaakt dat het de vermogensrendementsheffing in box 3 (vermogensbelasting) wil aanpassen voor de jaren 2023 tot en met 2025. Hierbij wordt nog steeds uitgegaan van de forfaitaire (fictieve) spaarvariant. Deze forfaitaire spaarvariant geldt ook bij het rechtsherstel over 2017 tot en met 2022. Het kabinet wil vanaf 2026 een nieuwe belastingheffing op vermogen invoeren die aansluit bij het werkelijke behaalde rendement.
Bij de forfaitaire spaarvariant zijn er 3 vermogenscategorieën voor de belastingheffing in box 3. Dit zijn spaargeld, beleggingen en andere bezittingen, en schulden. En er wordt dus nog steeds een forfaitair (fictief) rendement als uitgangspunt genomen. Maar deze rendementen liggen wel dicht(er) bij de werkelijk behaalde rendementen dan in de oude nu door de Hoge Raad onwettig verklaarde regeling.
Voor banktegoeden (spaargeld) is de basis de actuele spaarrente. Voor beleggingen e.d. geldt als basis het meerjarig gemiddelde rendement op beleggingen in onroerende zaken, aandelen en obligaties. Voor schulden is de actuele hypotheekrente de basis (2022: 2,46%).
Arrest Hoge Raad
>20 mei 2022 - update -
Door het arrest van de Hoge Raad van 24 december 2021 is er het nodige veranderd in de vermogensbelasting. Een belastingplichtige die voor box 3 (vermogen) niet meedeed met de massaalbezwaarprocedure én van wie de aanslag inkomstenbelasting voor de jaren 2017 en 2018 onherroepelijk vaststaat, heeft geen recht op de op box 3-compensatie. Er bestaat dan bovendien ook geen recht op ambtshalve vermindering van de aanslag. De rechter kan de Belastingdienst in dat geval niet dwingen om te veel betaalde vermogenstaks terug te betalen.
Het is niet uitgesloten dat kabinet en Tweede Kamer alsnog beslissen meer mensen tegemoet te komen, omdat er sprake is van verschillende behandeling van spaarders.
Rechtsherstel voor spaarders in massaalbezwaarprocedure
28 april 2022 - update -
De ongeveer 60.000 mensen die bezwaar hebben gemaakt tegen de heffing in box 3 over de belastingjaren 2017-2020 ontvangen voor 4 augustus 2022 automatisch rechtsherstel volgens de zogenaamde ‘spaarvariant’. Hierbij krijgen voornamelijk mensen met spaargeld geld terug. Dit rechtsherstel geldt ook voor nog niet vastgestelde of opgelegde aanslagen box 3 (onder andere over 2020 en 2021).
Dit heeft het kabinet in een brief aan de Tweede Kamer bekend gemaakt, naar aanleiding van de uitspraak van de Hoge Raad van eind 2021.
Mensen die niet op tijd bezwaar hebben ingediend én waarbij de aanslag al vaststaat, krijgen nog geen rechtsherstel. Hierbij is een uitspraak van de Hoge Raad in een andere box 3-procedure nog van groot belang, die in het najaar van 2022 wordt verwacht. Het herstel kost nu € 2,8 miljard.
Kabinet schuift besluit vermogenstaks voor zich uit
20 april 2022 - update -
Het kabinet schuift waarschijnlijk het besluit of mensen die geen bezwaar maakten, toch compensatie krijgen voor te veel betaalde vermogensbelasting, een aantal maanden voor zich uit. Dat scheelt op korte termijn miljarden. Reden is een nieuw arrest van de Hoge Raad dat ergens in de komende zes maanden wordt verwacht. Dat stelt het Financieele Dagblad.
Staatssecretaris Marnix van Rij van Fiscaliteit vindt wachten op het nieuwe arrest te verkiezen boven 'overnight' een besluit nemen. Dat zei hij dinsdagavond bij het debat in de Tweede Kamer over het gevolg van het arrest van eind 2021. Daarin oordeelde de Hoge Raad dat de huidige vermogensbelasting in box 3 onwettig is. En dat wie bezwaar heeft gemaakt, compensatie moet krijgen voor te veel betaalde belasting in de periode 2017-2020.
Arrest vermogenstaks kost Staat miljarden
15 april 2022 - update -
Het kabinet zegt dat het zo snel mogelijk duidelijkheid wil geven over het rechtsherstel dat het gaat bieden aan mensen die belasting hebben betaald over vermogen in box 3 in de jaren 2017 t/m 2022.
Tegelijkertijd vindt het kabinet het belangrijk hierover eerst met de Tweede Kamer in gesprek te gaan. Er bestaat volgens het kabinet namelijk niet één simpele oplossing en iedere keuze heeft verschillende budgettaire en uitvoeringstechnische gevolgen.
Afhankelijk van de keuze voor de groep mensen en de variant kost het herstel tussen de € 2,4 miljard en € 11,7 miljard. Pas na het debat zal definitieve besluitvorming plaatsvinden, tijdens de voorjaarsbesluitvorming rond begin mei 2022. Er wordt dan ook besloten over de budgettaire dekking. Uitgaande van deze planning kan de Belastingdienst rond 1 juli beginnen met het herstel zodat in ieder geval alle massaal ingediende bezwaarschriften voor 4 augustus afgewikkeld kunnen worden.
Kabinet wil 'papieren' vermogenswinsten belasten
15 april 2022 - update -
In de nieuwe vermogensheffing die het kabinet vanaf 2025 wil invoeren, betalen beleggers niet alleen belasting over het inkomen uit hun bezittingen, maar ook over de waardeontwikkeling van hun aandelen en vastgoed. Dat schrijft Het Financieele Dagblad.
Het kabinet kiest hiermee voor wat fiscalisten een vermogensaanwasbelasting noemen. Naast de belasting over reguliere inkomsten zoals rente, dividend en huur - minus de daarvoor gemaakte kosten - betalen beleggers dan jaarlijks belasting over de waardeontwikkeling van hun vermogen, zoals koerswinst of koersverlies van aandelen en waardestijging of -daling van onroerend goed.
Staatssecretaris Van Rij van Financiën: "Vermogen is jarenlang op een verkeerde manier belast. Mensen met spaargeld betaalden hierdoor te veel belasting, terwijl bezitters van onroerend goed door de sterke huizenprijsstijgingen juist te weinig betaalden. Er komt daarom vanaf 2025 een nieuw systeem waarbij we belasting gaan heffen over het rendement dat mensen werkelijk hebben behaald. Natuurlijk gaan we ook het verleden rechtzetten, al is daar geen ideale oplossing voor. Alle opties die zijn onderzocht hebben naast voordelen ook nadelen. Dit betekent dat we de komende tijd nog lastige keuzes moeten maken.”