Direct meer informatie over Selectierapport Vermogensplan

Hoe langer klant bij vermogensbeheerder zit, hoe ontevredener hij wordt

NU.nl: 28 juni 2016

Vooral het eerste gesprek met een vermogensbeheerder wordt hoog gewaardeerd, maar 'oude' klanten zijn minder tevreden.

Hoe langer een klant bij een vermogensbeheerder zit in Nederland, hoe minder tevreden hij wordt over de dienstverlening. Dat is plat gesteld de uitkomst van een klanttevredenheidsonderzoek dat onderzoeksbureau Feeddex deed in opdracht van vergelijkingssite Vermogensbeheer.nl.

Nieuwssite Fondsnieuws schrijft over de uitkomsten van het onderzoek, waaruit blijkt dat vooral net nieuwe klanten heel tevreden over de vermogensbeheerder. Zij geven een gemiddelde beoordeling van 8,6. Het eerste gesprek tussen vermogensbeheerder en klant levert zelfs een gemiddeld cijfer van 8,9 op.

Maar naarmate de tijd vordert worden klanten steeds minder tevreden. Voor het periodiek inventariseren door de vermogensbeheerder geven de ondervraagden een gemiddeld rapportcijfer van 6,9.

Onderhouden

Het verschil in rapportcijfers lijkt erop te wijzen dat vermogensbeheerders meer tijd steken in het binnenhalen van nieuwe klanten, dan het onderhouden van de bestaande, waardoor mensen die langer klant zijn, minder tevreden worden.

Feeddex ondervroeg ook nog klanten die weg waren gegaan bij een vermogensbeheerder naar hun mening. Zij denken logischerwijs het slechtste over hun voormalige beleggingspartij en geven gemiddeld een 5,1. Vooral de kosten (cijfer: 3,6) en het rendement (2,5) zorgen voor veel ontevredenheid bij de beleggers.

Bron: NU.nl