Vraag direct één van onze diensten aan Selectierapport Persoonlijke begeleiding

‘Chaotische overgang van Binck naar Saxo Bank’

7 december 2021

De Deense Saxo Bank nam in 2019 broker BinckBank over voor €424 miljoen. Dit jaar worden de klantportefeuilles van Binck naar Saxo overgezet. Maar die transitie gaat volgens het Financieele Dagblad op een zeer chaotische manier. Veel klanten tonen zich ontevreden en overwegen over te stappen.

De omzetting van de rekeningen naar het Saxo-platform gaat gepaard met veel problemen, variërend van extra kosten en mislukte betalingen, tot zelfs verdwenen tegoed en toegangsproblemen, zo stelt het FD. Ook zouden er veel klachten zijn over een trage of onbereikbare helpdesk.

Het overzetten van de rekeningen van de 300.000 Binck-klanten moest eigenlijk al voor 1 juli zijn afgerond. Maar door de problemen is de laatste ronde echter uitgesteld, meldt het FD.

Op de site Trustpilot, waar mensen een review kunnen achterlaten, regent het klachten. “Het allerergste is dat deze bank volstrekt onbereikbaar is. Wil je snel wat regelen dan kan je dat vergeten. Dit is gewoon keihard en bewust beleid. Mails reageren ze niet op, waardeloze chatbot, een ticketsysteem waar niet op gereageerd wordt, ellenlange wachtrijen bij de klantenservice die je vervolgens met een kluitje in het riet sturen omdat ze noch de kennis noch de bevoegdheid hebben om jouw probleem op te lossen”, schrijft gebruiker Wim Siebelink op de site.

In gijzeling

“Vorige week ben ik overgezet naar Saxo. Sindsdien worden grote bedragen gewoonweg in gijzeling gehouden. Afboekingen blijven in het transactieoverzicht hangen en twee grote afboekingen zijn over het weekend ineens verdwenen. Op het moment van schrijven vijf hangende opdrachten, sommige vijf dagen geleden gedaan. "Nog niet geboekt", staat erbij. Het gaat om tienduizenden euro's die zo in limbo hangen. Is deze bank bezig om te vallen?”, stelt Bruno Ruebens op Trustpilot.

“Bij Binck geld overboeken naar tegenrekening altijd binnen één werkdag. Nu bij Saxo wacht ik al drie dagen en na lang wachten een medewerker aan de chat die je vrolijk zegt dat het 3-5 werkdagen kan duren vanwege 'renteafwikkeling'. ik gebruik geen effectenkrediet, dus welke rente? Of is het de rente die Saxo verdient omdat ze elke overboeking 3-5 dagen vasthouden. Snel naar een andere broker”, klaagt Marius Pakker op Trustpilot.

Om ontevreden klanten tegemoet te komen, biedt Saxo hen sinds kort aan kosteloos over te stappen naar een concurrent. Normaliter kost dat €25 per portefeuilleregel. De bank stelt tegenover het FD 'het volste vertrouwen' te hebben in haar platform, en gelooft dat klanten de kracht ervan 'gaan ervaren'.

Zie: BinckBank

Op zoek naar de beste vermogensbeheerder?

Bent u op zoek naar de voor u beste vermogensbeheerder?

Vraag dan gratis en geheel vrijblijvend een SelectieRapport aan. Per e-mail ontvangt u een selectie van goede vermogensbeheerders die het beste passen bij uw persoonlijke situatie, wensen en voorkeuren.

SelectieRapport aanvragen