Is de loyaliteit aan uw huisbank terecht?

BoerenBusiness.nl: 18 juni 2014

Bij verkoop van het eigen bedrijf of bij voldoende winst uit onderneming staat de ondernemer voor de vraag wat te doen met zijn geld. De keuze bestaat globaal uit sparen of beleggen. Sparen levert al jaren weinig op door de zeer lage rente.
Steeds vaker wordt er daarom door ondernemers voor beleggen gekozen. Omdat de agrarisch ondernemer in de meeste gevallen niet voldoende tijd en kennis heeft om zelf te beleggen, kiest deze er vaak voor om dit uit te besteden aan een vermogensbeheerder. Gemakshalve kiest hij of zij dan vaak voor de eigen huisbank. Maar is dit wel een verstandige keuze?
Door verschillende bankschandalen heeft het vertrouwen van menig ondernemer in zijn bank een forse deuk opgelopen. Keer op keer blijkt dat banken het eigen commerciële belang centraal stellen en niet het belang van hun klanten. Het meest recent zijn de ‘renteswaps’ die banken afgelopen jaren hebben verkocht aan klanten.
Veel ondernemingen hebben flinke bedragen verloren op deze contracten. Recent heeft een rechter in een geschil tussen de Rabobank en een MKB ondernemer, geoordeeld dat de Rabobank haar klant onvoldoende heeft gewezen op de werking en risico's van de renteswap en dat de bank daarom de schade moet vergoeden aan de MKB ondernemer.
Ook bij beleggingsdiensten hebben banken laten zien de klant niet altijd centraal te stellen. Tot 1 januari 2014 ontvingen banken hoge provisies van de beleggingsfondsen waarin zij hun klanten lieten beleggen. Om de winst voor de bank te maximaliseren waren banken daarom vooral geneigd in beleggingsfondsen te beleggen die de meeste provisie opleverde voor de bank.
Dat terwijl er vaak voor de klant veel goedkopere en soms zelfs betere alternatieven waren zoals trackers. Per 1 januari dit jaar zijn provisies wettelijk verboden binnen de beleggingsdienstverlening. Banken moeten nu hun kosten direct bij de klant in rekening brengen. Helaas zien we dat sommige banken als antwoord op het provisieverbod weer meer eigen beleggingsproducten gaan verkopen aan hun klanten om zo de verdiensten voor de bank zoveel mogelijk op peil houden.
De dienstverlening van banken op het gebied van beleggen is de laatste jaren ook sterk veranderd. Banken kiezen steeds vaker voor een gecentraliseerd beleggingsbeleid op het hoofdkantoor en standaard beleggingsportefeuilles voor al hun klanten. Het gevolg hiervan is dat de beleggingsdienstverlening op de lokale bankkantoren minder persoonlijk is geworden en de bankadviseur minder ruimte heeft voor het geven van persoonlijk advies en maatwerk oplossingen.
Het gevolg van al deze ontwikkelingen is dat een toenemende groep klanten van banken uit onvrede op zoek gaat naar een echt onafhankelijke vermogensbeheerder. Zij komen dan al gauw terecht bij ‘zelfstandige vermogensbeheerders’. Een volledig zelfstandige en onafhankelijke vermogensbeheerder heeft geen banden met financiële instellingen en kan daarom beter het klantbelang centraal stellen.
Deze vermogensbeheerders zijn vaak opgericht door ervaren teams van oud-bankiers. De organisatie is veel kleinschaliger dan bij een bank wat een goed persoonlijk contact mogelijk maakt. De klant heeft veelal contact met een van de partners van het kantoor en indien gewenst kunnen er in de meeste gevallen ook maatwerk beleggingsoplossingen worden geleverd.
Bij de keuze voor een vermogensbeheerder is een goede selectie en vergelijking van vermogensbeheerders absoluut noodzakelijk. De onderlinge verschillen in kosten, performance, dienstverlening en organisatie zijn namelijk erg groot. Het is van belang dat een vermogensbeheerder past bij de persoonlijke situatie, wensen en verwachtingen van de ondernemer.
Koen Laarhoven
Oprichter van de vergelijkingssite Vermogensbeheer.nl
Het artikel op BoerenBusiness.nl »

Bron:
BoerenBusiness.nl
Copyright 2011 - 2017 Vermogensbeheer.nl  -  Privacy  -  Disclaimer  -  Sitemap  -  Zoeken  -  Inloggen